باداکوناسانا یا حرکت پروانه

Butterfly Poseباداکون-۳ بدن انسان می تواند وسیله ای برای رشد معنوی و یا به عکس مانعی بزرگ برای آن گردد، در قرن بیست و یکم احتمال اینکه بیشتر در وضعیت نشسته بسر ببریم واقعیتی اجتناب ناپذیر است، بصیرت و آگاهی درست نشستن باعث جلوگیری از بسیاری امراض میگردد. بسیاری از مردم بر این باورند که برای ورزش کردن حتما باید یک ساعت وقت صرف کنند و یا به باشگاه بروند، ممارست هایی که به آنها اشاره میکنیم خلاف این را به اثبات میرساند، تمریناتی را که در ماهنامه پیش به آن پرداختیم در خصوص آسانای وریکشاسانا و تمرکز بدن در حالت ایستاده بود و در این شماره به تمرینات کششی می پردازیم که به غیر از انعطاف پذیری و تمرکز فکری، خستگی را از بدن بالاخص عضلات پا دور می کند و از آن به آسانای پروانه یاد می کنیم.

  1. نفسی عمیق کشیده و در حالتی آرام چهار زانو بنشینید، در وضعیتی که لگن متقارن روی زمین باشد. 
  2. زانوها را خم کرده به طوریکه کف پاها تماس نسبتا کاملی با هم داشته باشند، پاشنه های پا را به لگن نزدیک کرده و پنجه های پا را بگیرید. 
  3. با سینه ای باز و گشوده و عمود بر زمین شانه ها را از گوش ها دور کرده و به عقب بکشید.
  4. با حفظ حالت سینه باز، زانوها را به بالا و پایین حرکت داده طوریکه کف پاها از یکدیگر جدا نشوند.
  5. پس از انجام این حرکت به مدت یک دقیقه، زانو ها را باز نموده، پاها را دراز کنید و حرکت را برای سه مرتبه دیگر تکرار نمائید.

باداکون-۲خیلی از مربیان ورزش اعتقاد دارند حرکات بدنی نه تنها موجب تقویت بنیه جسمانی در فرد میشود بلکه بواسطه افزایش میزان سروتونین موجود در مغز، بهبود عملکرد مغز را نیز به همراه دارد. باور انسانهای اهل فن بر این است که یونانیان قدیم اولین ملتی بودند که خیلی از ورزش ها همچون ژیمناستیک را بنا کرده اند همچنین خیلی از ورزش های دیگر نیز از همانجا نشأت گرفته است ولیکن اصول این دسته بسیار خشن و هدف تقویت عضلات بوده است.

انجام آساناهای مختلف علاوه بر افزایش قوای جسمانی یک ممارست ذهنی را نیز بهمراه دارد. 

فواید این آسانا

  • تحریک و تقویت قلب و بهبود گردش خون
  • تقویت کشاله ران و زانو
  • تحریک وریدهای شکمی و کاهش غده وذی (پروستات)
  • ماساژ اندام های داخلی
  • کاهش درد سیاتیک و درد های رماتیسمی

بسیاری از محققین، پیدایش آداب و فنون یوگ را خیلی قبل تر از تدوین کتاب “یوگاسوترا” می دانند و معتقدند که این حرکات با اصولی ذهنی بوجود آمده که هدف دستیابی به آرامش روح میباشد پس مراقبه شکل گرفته است در واقع مراقبه یک مسلک برای دعا نیست، تمرکز روی یک موضوع جهت خشنودی همنوع، یک مراقبه است، تمرکز روی تنفس و نفس عمیق، مراقبه است، نگاه به افق در حالتی سکون و متمرکز، مراقبه نامیده میشود، گوش دادن عمیق به صحبتهای یک استاد یک مراقبه است حتی گوش دادن به صدای پرندگان نیز یک مراقبه است  اگر این ممارست ها همراه آگاهی و تعقل صورت پذیرد، شما نیز راهی بسیار کوتاه را برای رسیدن به هدف غائی انتخاب نموده اید.  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *