عشق و نفرت

Nefrat

تو که دلت اینجاست سرت رو بر گردون

باورش سخته ولی مهم اینه که وقتی باور کردیم بهش عمل هم بکنیم البته در نگاه اول شاید قبول کنیم ولی مرز بین باور و قبول فقط به اندازه یه تار مو هست که یه دنیا تفاوت توشونه مثلا قبول وجود خدا، خب اینو خیلی آدما قبول دارن که خدا وجود داره ولی میدونید به نظر من قشنگ اونجاست که بهش باور داشته باشیم بهش اعتماد کنیم.

تغذیه ما توی شکل گیری مواد شیمیایی بدنمون تاثیر داره و این مواد روی مغز اثر بخشه که میتونه مارو در دام عشق گرفتار کنه البته بعضی از انواع عشقا خیلی هم خوبه، روانشناسان برای عشق سه مرحله پیشنهاد می کنند.

 

هر سه مرحله تحت تاثیر هورمونها و مواد شیمیایی خاص ایجاد می گردند.

مرحله اول صمیمیت است که بدلیل وجود هورمونهای استروژن و تستسترون بوجود می آید عده ای از آن بعنوان عشق یاد می کنند که در خیلی ها عشق در همین مرحله شکل می گیرد و مصرانه مدعی هستند که این عشق واقعی که میگن همینه و اگه من اونو از دست بدم خودمو می کشم بقول دکتر بینا حتما تو لایق رفتن از این کره خاکی هستی و این افراد حتما باید بستری بشن.

مرحله دوم مجذوبیت است، در شکل گیری مجذوبیت سه انتقال دهنده عصبی یعنی آدرنالین و دوپامین و سروتونین دخیل هستند. در این مرحله در ابتدا، علاقمندی باعث فعال شدن واکنشهای استرس زا و در نتیجه افزایش سطح آدرنالین در خون می شود در اینجاست که فرد متوجه میشود قلب سریعتر میزند و حتی دهان خشک میشود متعاقب آن دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است بالا میرود. این هورمون  از طریق رها سازی، حس شدیدی از لذت را بهمراه دارد. حس توصیف شده همان تاثیری است که افراد معتاد پس از مصرف کوکائین در مغزشان بوجود می آید و در انتها سروتونین یکی از هورمونهایی است که باعث میشود بسیار به معشوقتان فکر کنید.

مرحله سوم تعلق است، اکسیتوسین هورمون قدرتمندی است که از زنان و مردان هنگام ارگاسم ترشح می شود و حس تعلق را عمیق میکند. تعلق ضمانتی است که زوجین را متعهد میسازد تا برای بچه دار شدن و پرورش آنها به اندازه کافی در کنار یکدیگر زندگی کنند یعنی بعد از اتمام رابطه جنسی ، زوجین بهم احساس نزدیکی می کنند، اکسیتوسین هنگام زایمان نیز ترشح میشود و باعث پیوند عمیق عاطفی بین مادر و فرزند میگردد.

نفرت و

ثابت شده است اگر ترشح طبیعی هورمون اکسیتوسین در حیوانات -گوسفند ها و موشها- متوقف شود آنها تازه متولدین خود را پس میزنند و بر عکس تزریق این هورمون به موشهای ماده تعلق آنها را به نوزادان موشهای دیگر آنقدر زیاد میکند که تصور میکنند آن نوزادان متعلق به خودشان است.

نفرت

 

وقتی عاشق میشی یا نفرت داری یا دوست داری

تو باید از این پله بالا بری

تو بالا نری من زمین میخورم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *